Tuesday, November 17, 2009

Bingkisan usrah pemuda zon Bangi...

Assalamualaikum & salam perjuangan,
Semalam (Selasa/17-11-2009) anakmuda@bukitmahkota berpeluang menghadiri usrah pemuda zon bangi yang telah diadakan di Pusat Khidmat Masyarakat Putra Mahkota. Usrah dimulakan dengan bacaan al-mathurat.Seusai sahaja bacaan mathurat, naqib usrah memulakan pengisian usrah dengan kitab muqadimmah akidah muslimin yang membicarakan berkaitan pengertian akidah dengan kupasan & huraian yang memberikan kesan kepada setiap madu' usrah. Sesi percambahan minda juga amat menarik yang mengupas isu-isu semasa. kepentingan mendalami ilmu & kemantapan akidah merupakan tunjang kekuatan perjuangan islam.

1.0: Pengertian Aqidah
Bahasa : Lafaz Aqidah berasal daripada kalimah (عقد- يعقد- عقيدة) yang bermaksud ikatan/simpulan atau janji yang kuat. Diumpamakan tali yang ada ikatan atau simpulan memudahkan tangan berpaut. Menakala bagi haiwan, ia ibarat kandang atau tali yang mengawal kehidupan haiwan agar hidup dalam keadaan aman. Haiwan yang buas tidak akan jinak tanpa ikatan dan pasti ia akan membawa masalah kepada hidupan yang lain. Begitu juga dengan manusia, mereka memerlukan ikatan yang dapat menjamin keharmonian manusia di duna dan akhirat.

Istilah : Aqidah ialah kepercayaan dan keimanan yang kuat kepada Allah yang tidak akan terurai dan terputus dalam apa jua keadaan. Juga membawa erti bersungguh-sungguh dan berpegang kepada al-Qur'an dan as-Sunnah dan melaksanakannya di dalam kehidupan.

"Tidak ada paksaan di dalam (memeluk) agama (Islam). Kerana sesungguhnya telah jelas kebenaran (Islam) daripada kesesatan (Kufur). Oleh itu, barangsiapa yang engkar kepada Tohghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah ber[egang teguh kepada simpulan (tali Allah) yang teguh, yang tidak akan putus. Dan ingatlah bahawa Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."
(al-Baqarah : 256)

2.0: Konsep Tauhid
Asas kepda Aqidah ialah tauhid kepada Allah. Tauhid dalam Islam adalah intipati dari Islam itu sendiri.

Bahasa : Mengesakan Allah

Istilah : Beri'tikad, percaya dan yakin bahawa Allah itu Tuhn yang Esa dan tiada sekutu bagi-Nya.

Secara ringkas : Orang yang mentauhidkan Allah ialah mereka yang meyakini bahawa Allah adalah satu-satunya yang mencipta alam dan mempunyai segala sifat-sifat dan nama-nama yang maha sempurna dan Dia sahaja yang layak disembah. Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Katakanlah (Wahai Muhammad), Allah Tuhan yang Maha Esa, Tuhan tempat bergantung segala sesuatu. Dia tidak beranak an tidak diperanakkan dan tidak ada yang setara dengan-Nya."
(Al-Ikhlas: 1-4)


Insya-allah, usrah pemuda zon bangi bulan akan datang mengupas lebih lanjut persoalan akidah ini.sama-sama kita berusrah. Jom usrah...



Dimaklumkan juga :

Pengajian Kitab Fikah Mazhab Syafie jilid 4 oleh Ustaz Dato' Dr Haron Din

No comments:

Post a Comment